top of page

נתן אלתרמן וכוכבים בחוץ - הספר האייקוני

ב- 1938 נתן אלתרמן בן 28 והוא מפרסם ספר שירה וגם עשרות שנים לאחר צאתו לאור של "כוכבים בחוץ", ספר הביכורים של המשורר נתן אלתרמן, שירי הספר נוכחים דרך קבע בתרבות בישראל.

ממשיכים להלחין

מוזיקאים, צעירים כוותיקים, מלחינים ומבצעים משיריו ומדי דור נחשפים לספר עוד ועוד קוראים והם מוצאים בו קסם ועניין. מה מקור קסמו המתמשך של הספר? כיצד הפך ספר שירים, שאין בו שום אזכור לארץ ישראל או עיסוק בנושאים ישראליים או יהודיים מובהקים, לאחד הספרים המכוננים והמרכזיים בתרבות הישראלית? ומדוע מכל יצירתו של אלתרמן זכה דווקא ספר זה לחיי מדף ארוכים כל כך?

Boardwalk

החידוש שבספר "כוכבים בחוץ"

הספר סימן קהל הקוראים את הופעתו של דור חדש בתרבות העברית. השפה האלתרמנית הקולחת והעולם הדימויים שיצר בחרוזים נמרצים זכו לביקורות משבחות ומהללות. גם הביקורות שמצאו בספר פסול על כי ארץ ישראל והעם היהודי אינם משתקפים בו, שיבחו את הספר והעריכו את יכולות הכתיבה הגבוהות.

Boardwalk

עוד חוזר הניגון שזנחת לשווא

נעמי שמר ונפתלי אלתר הלחינו גם את "עוד חוזר הניגון", והוא זכה לביצועים מספר, אך התפרסם במיוחד בביצועו של ברי סחרוב ללחן של נפתלי אלתר. את "בדרך הגדולה" הלחין שם טוב לוי וביצעה יהודית רביץ; השיר "ירח" זכה ללחנים רבים ולביצועים של חמי רודנר, אריק לביא ועדנה גורן, ואת "תיבת הזימרה נפרדת" הלחינו נחום היימן ויוני רכטר

Boardwalk

במה נצפה ועל מה נדבר

ההיסטוריה של נתן אלתרמן בארץ ישראל המנדטורית
שירה בציבור של שירים מוכרים
בין שלוש ובין ארבע – מקורות השירים
אל תתנו להם רובים – מקור הביטוי והשיר המצמרר
חידושים עכשוויים לשיריו של אלתרמן
המקור של השיר "ספטמבר"
אריק איינשטיין אוהב את אלתרמן במיוחד
ועוד...

bottom of page